Smaczne dania na płaski brzuch

Paulina Zduniak
10.04.2013 , aktualizacja: 09.04.2014 14:56
A A A Drukuj
Przyszła wiosna, a lato zbliża się powoli, lecz nieubłaganie. Zaczynamy zrzucać grube, zimowe okrycia, ale czasem po zimie zostaje nam do zrzucenia także kilka nadprogramowych kilogramów... Nie obiecujemy, że nasze menu cię odchudzi, ale przynajmniej pomoże utrzymać płaski brzuch - dzięki lekkostrawnym daniom bogatym w błonnik, z ziarnami, dużą ilością warzyw, chudym nabiałem oraz mięsem.

Fot. Agata Jakubowska / Agencja Gazeta

Taki domowy chleb jest może pracochłonny, za to dokładnie wiemy, co zawiera. Doskonałym dodatkiem do niego będzie siemię lniane, bogate w witaminy i minerały oraz wspomagające pracę układu pokarmowego.

Chleb razowy na zakwasie

Zakwas:
1/2 szklanki mąki żytniej razowej
100 ml letniej wody


Chleb (proporcje na formę keksową):
zakwas
350 g mąki żytniej razowej
400 g maki pszennej
łyżka soli
600 ml letniej wody (jeśli chleb będzie bez dodatków wystarczy 500 ml)
dowolne dodatki - siemię lniane z pestkami słonecznika i dyni
olej i otręby do wysypania foremki

1/2 szklanki mąki żytniej razowej wymieszaj z letnią wodą, aby uzyskać masę o konsystencji gęstej śmietany. Przykryj, ale niezbyt szczelnie, tak by powietrze swobodnie dochodziło, i odstaw w ciepłe miejsce na 4-5 dni. Codziennie dodawaj do zakwasu po 2-3 łyżki mąki. W ostatnim dniu fermentacji na zakwasie powinny się pojawić pęcherzyki powietrza, to jest znak, że zakwas jest gotowy. W dużej misce wymieszaj wszystkie składniki i zagnieć ciasto (ciasto się klei, i takie ma być, ale składniki muszą być dokładnie wymieszane). Przykryj miskę ściereczką lub folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce na co najmniej 12 godzin. Piekarnik nagrzej do 210 st. C (grzanie góra-dół, bez termoobiegu). Foremkę wysmaruj olejem i wysyp otrębami. Z wyrośniętego ciasta odejmij 2-3 łyżki, przełóż do słoiczka (to będzie zakwas do następnego chleba) i wstaw do lodówki. Przełóż ciasto do formy. Wilgotną ręką wyrównaj wierzch ciasta i wstaw do piekarnika na 10 minut. Wyjmij i natnij lekko już twardy wierzch ciasta. Wstaw chleb do piekarnika jeszcze na 50 minut. Formę z upieczonym chlebem wyjmij z piekarnika i odstaw do ostygnięcia na około 10 minut, następnie wyjmij chleb z foremki.

Rada: Zakwas, który przechowujesz w lodówce, przed pieczeniem następnego chleba wyjmij na kilka godzin przed zagniataniem ciasta.

Autor: Maria Szkop

  • Podziel się